STATUT PRZEDSZKOLA W POMARZANOWICACH
Statut Przedszkola w Pomarzanowicach opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół ( Dz. U. z dnia 27 lutego 2007r. Nr.35, poz.222)
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§1
1. Przedszkole w Pomarzanowicach zwane dalej Przedszkolem, ma swoją siedzibę w Pomarzanowicach 7a, 62-010 Pobiedziska.
2. Przedszkole jest placówką publiczną, prowadzoną przez Miasto i Gminę Pobiedziska. Zadania organu prowadzącego względem placówki wynikają z Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7.09.1991 z późniejszymi zmianami.
3. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
4. Przedszkole używa pieczęci prostokątnej w pełnym brzmieniu
Przedszkole w Pomarzanowicach
Pomarzanowice 7a
62-010 Pobiedziska
NIP:777-32-26-626
5. Pracownikami Przedszkola są nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz pracownicy obsługi.
§2
1. Celem Przedszkola jest wspomaganie rozwoju intelektualnego, fizycznego i psychicznego dziecka zgodnie z jego wrodzonymi umiejętnościami przy współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
2. Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz wspomaga jego rodziców (prawnych opiekunów) w wychowaniu i przygotowaniu do podjęcia nauki w szkole.
3. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi przez:
1) kierowanie dzieci za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) do poradni na konsultacje,
2) organizowanie na wniosek nauczyciela, rodzica lub innych osób zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym po uzyskaniu zgody organu prowadzącego na ich finansowanie,
a) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizowane są dla dzieci mających trudności z opanowaniem określonych umiejętności,
b) zajęcia logopedyczne organizuje się w przypadkach zaburzeń mowy, powodujących zakłócanie komunikacji językowej oraz utrudniających naukę przedszkolną,
c) zajęcia terapeutyczne organizuje się dla dzieci, którym zaburzenia zachowania utrudniają kontakty społeczne,
d) zajęcia specjalistyczne prowadzone są przez nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedii i terapii pedagogicznej,
e) kwalifikacji dzieci na zajęcia specjalistyczne dokonuje specjalista prowadzący określone formy zajęć na terenie przedszkola,
f) w przedszkolu można zatrudnić psychologa (za zgodą organu prowadzącego) dla przeprowadzenia badań diagnostycznych zgłaszanych dzieci, prowadzenia różnego rodzaju form terapii pedagogicznej dla dzieci, doradztwa psychologicznego dla rodziców i nauczycieli,
g) nauczyciele przedszkola zobowiązani są do pracy indywidualnej z dziećmi o charakterze profilaktycznym, stymulującym, korekcyjnym i kompensacyjnym oraz dokumentowania jej przebiegu w formie zatwierdzonej przez Radę Pedagogiczną,
h) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
4. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej przez:
1) właściwe organizowanie procesu edukacyjnego w języku polskim i wykorzystywanie treści związanych z historią, geografią, tradycją i kulturą naszego kraju ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski
2) prowadzenie nauki religii - wg wyznania rodziców (prawnych opiekunów)(w przypadku, gdy chętni będą stanowili 50% grupy) w ramach zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice lub opiekunowie wyrażają takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia, zapisanego w Karcie Zapisu Dziecka do Przedszkola. Oświadczenie to nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast być zmienione.
5. Przedszkole może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Szczegółowe zasady wczesnego wspomagania regulowane są odrębnymi zarządzeniami Dyrektora Przedszkola.
§3
1. Przedszkole dba o zapewnienie dzieciom zdrowych i bezpiecznych warunków w czasie ich pobytu na terenie przedszkola:
1) po przerwie wakacyjnej Dyrektor Przedszkola dokonuje kontroli budynku i placu zabaw pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z nich,
2) drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały,
3) wszelkie prace remontowo-naprawcze w pomieszczeniach Przedszkola przeprowadza się pod nieobecność w tych pomieszczeniach dzieci,
4) plac zabaw jest ogrodzony, sprzęt dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci,
5) pomieszczenia przedszkolne posiadają oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową,
6) stoły dziecięce, krzesła i inny sprzęt przedszkolny są dostosowane do wzrostu dzieci i rodzaju działalności,
7) wszystkie pomieszczenia przedszkolne utrzymuje się w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie,
8) sale zajęć są wietrzone - w razie potrzeby także w trakcie zajęć,
9) pomieszczenia, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnionym, są odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym do nich dostępem,
10) schody wyposaża się w balustrady z poręczami, stopnie schodów nie mogą być śliskie,
11) w salach zajęć powinna być zapewniona temperatura co najmniej +18°C,
a) w przypadku niemożności zapewnienia w sali zajęć temperatury co najmniej +18°C, Dyrektor Przedszkola zawiesza czasowo zajęcia po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole,
b) Dyrektor Przedszkola po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole może zawiesić zajęcia, jeżeli: temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 12 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa, oraz w przypadku wystąpienia na danym terenie klęsk żywiołowych, epidemii lub innych zdarzeń zagrażających zdrowiu dzieci,
12) jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych i wyposażenie może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel jest zobowiązany nie dopuścić do zajęć oraz powiadomić o tym niezwłocznie Dyrektora Przedszkola,
13) w pomieszczeniach Przedszkola, w miejscach oznaczonych umieszczone są apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy.
2. Opiekę nad dziećmi w trakcie ich pobytu w przedszkolu, placu zabaw i w czasie zajęć organizowanych poza terenem przedszkola( wycieczki, spacery, wyjazdy do teatru) sprawują nauczyciele, którzy są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo. Nauczyciel przebywa z dziećmi przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu,
1) podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola.
3. Ustalony dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z zasadami higieny psychicznej dziecka, uwzględniający równomierne rozłożenie zajęć w czasie i ich różnorodność,
1) w czasie pobytu dziecka w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek w określonej formie:
- dzieci młodsze — leżakowanie połączone z relaksacją,
- dzieci starsze — ćwiczenia relaksacyjne, uspokajające,
2) gdy tylko pozwalają warunki atmosferyczne, dzieci powinny przebywać na świeżym powietrzu pod opieką nauczyciela,
3) za prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek i sprzętu w przedszkolu i na placu zabaw, odpowiada nauczyciel.
4. W przedszkolu nie są stosowane żadne zabiegi lekarskie bez uprzedniego porozumienia z rodzicami,
1) o poważniejszych niedyspozycjach i nie domaganiach dziecka (np. gorączka, ból brzucha, biegunka itp.) należy niezwłocznie powiadomić rodzica (prawnego opiekuna), który ma obowiązek odebrania dziecka z Przedszkola i zapewnienia mu opieki medycznej,
2) w przypadku choroby zakaźnej dziecka, rodzic zobowiązany jest do natychmiastowego zawiadomienia Dyrektora Przedszkola, a po jej ustaniu do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego o możliwości przebywania dziecka w przedszkolu,
3) w sytuacji, gdy dziecko ulegnie wypadkowi, nauczyciel zobowiązany jest udzielić mu pierwszej pomocy i niezwłocznie powiadomić dyrektora oraz rodzica,
a) w szczególnych przypadkach, zapewnić po udzieleniu pierwszej pomocy, fachową pomoc medyczną,
b) nauczyciel jest zobowiązany odnotować w zeszycie pomocy doraźnej każdą udzieloną dziecku pierwszą pomoc.
5. Przedszkole nie odpowiada za rzeczy osobiste dziecka. Jeżeli dziecko dokona z premedytacją, złośliwością zniszczenia przedmiotów, rzeczy, zabawek wiąże się to z pokryciem kosztów przez rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, które dokonało zniszczeń,
1) w sytuacji kiedy dzieci przynoszą własne zabawki pracownicy przedszkola i pozostałe dzieci w grupie nie ponoszą za nie odpowiedzialności,
6. Za bezpieczeństwo dzieci podczas przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola odpowiadają rodzice (prawni opiekunowie),
1) dzieci mogą być odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów)lub przez inne osoby pełnoletnie upoważnione decyzją rodziców do ich odbioru,
2) dziecko przyprowadzone do przedszkola musi być oddane przez rodziców (prawnych opiekunów lub osoby do tego upoważnione) pod opiekę osobie dorosłej-nauczycielowi lub pracownikowi przedszkola pełniącemu dyżur w szatni. W przypadku, gdy w szatni nie ma pracownika przedszkola, rodzic zobowiązany jest do zaprowadzenia dziecka do sali zabaw i oddania dziecka pod opiekę nauczyciela,
3) rodziców (prawnych opiekunów) i osoby przez nie upoważnione obowiązuje przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola w wyznaczonych godzinach otwarcia szatni. W przypadku nieodebrania dziecka do godziny17:00 rodzic ponosi dodatkową opłatę za każdą rozpoczętą godzinę spóźnienia zgodnie z obowiązującą w danym roku szkolnym ustaloną opłatą.
4) sprawy wymienione w § 3 ust. 6 podpunkt 1, 2, 3, zawarte są w odrębnej Umowie, którą podpisują Rodzice, nauczyciele, Dyrektor Przedszkola w ciągu pierwszych 20 dni od przyjęcia dziecka do Przedszkola.
7. Szczegółowe zasady zapewnienia bezpieczeństwa dla dzieci na placu zabaw, w trakcie spacerów i wycieczek zawarte są w „Regulaminie spacerów, wycieczek i pobytu na palcu zabaw”.
8. Wszyscy pracownicy Przedszkola podpisują na początku roku szkolnego oświadczenie o „Odpowiedzialności za bezpieczeństwo, zdrowie i życie dziecka”.
§4
1. Dyrektor Przedszkola jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w Przedszkolu.
2. Nauczyciele zatrudnieni są na podstawie Ustawy Karta Nauczyciela.
Rozdział 2.
Organy Przedszkola oraz ich zadania
§5
1. Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców.
§6
2. Dyrektor Przedszkola:
1) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu,
3) sprawuje nadzór nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
5) ma prawo wstrzymywania uchwał Rady Pedagogicznej, jeżeli są one niezgodne z prawem oświatowym,
6) przedstawia Radzie Pedagogicznej, dwa razy do roku, ogólne wnioski wynikające z pełnienia nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
7) może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadkach określonych w § 7 niniejszego Statutu. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,
8) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola,
9) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
10) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
11) decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
12) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,
13) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
14) kontroluje i ocenia pracę wszystkich pracowników,
15) powołuje Społeczną Komisję Rekrutacyjną, w przypadku ujętym w § 14 ust.5 niniejszego Statutu,
16) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
17) współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców,
18) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych oraz wyraża zgodę na zawarcie umowy o odbywaniu praktyk przez słuchaczy tych zakładów i uczelni na terenie przedszkola z nauczycielami danego oddziału,
19) może podjąć decyzję o zmianie nauczyciela w danej grupie w przypadkach ujętych w § 17 ust.2 niniejszego Statutu,
20) zachęca nauczycieli do podnoszenia swoich kwalifikacji i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego oraz stara się tworzyć warunki materialne do ich realizacji,
21) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§7
1. Dyrektor w oparciu o uchwałę Rady Pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
1) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu oraz niepodporządkowania się uchwałom Rady Rodziców,
2) utajenia, przy wypełnianiu Karty Zgłoszenia Dziecka do Przedszkola oraz Ankiety Zapisu Dziecka do Przedszkola, choroby dziecka lub innych problemów, które uniemożliwiają przebywanie dziecka w grupie rówieśniczej,
3) dziecko posiada zaświadczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o niezdolności do korzystania z zajęć przedszkolnych, ponieważ wymaga indywidualnej opieki i specjalistycznej terapii,
4) dziecko stosuje nadmierną przemoc fizyczną i psychiczną w stosunku do swoich kolegów personelu Przedszkola, zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych wychowanków,
5) nieobecności dziecka w Przedszkolu przez jeden miesiąc i nie zgłoszenie przez rodziców (prawnych opiekunów) tego faktu do placówki,
6) nieuregulowania przez rodziców (prawnych opiekunów) dziecka opłat za usługi świadczone przez przedszkole w okresie 2 miesięcy.
2. Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci korzystających z posiłków zgodnie z zapisami § 21 niniejszego Statutu
3. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy, rodzic (prawny opiekun), otrzymuje na piśmie w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji tej przysługuje rodzicom (prawnym opiekunom) prawo odwołania do organu prowadzącego Przedszkole w terminie 7 dni od otrzymania decyzji na piśmie za pośrednictwem dyrektora Przedszkola.
4. Przepisy §7 ust.1 nie odnoszą się do dziecka objętego rocznym obowiązkiem przedszkolnym.
§8
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola. Kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i rozporządzeń wykonawczych.
2. Rada Pedagogiczna:
1) w ramach kompetencji stanowiących:
a)podejmuje uchwały w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz programów autorskich realizowanych w przedszkolu,
b)ustala organizację doskonalenia nauczycieli przedszkola,
c)podejmuje uchwały w sprawach skreślenia z listy wychowanków w przypadkach określonych w niniejszym statucie
d)zatwierdza plan pracy przedszkola,
2) opiniuje w sprawach:
a) organizacji pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowego harmonogramu pracy nauczycieli,
b) projektu planu finansowego przedszkola,
c) wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień,
d) propozycji dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć edukacyjnych,
3) przygotowuje projekt Statutu przedszkola, albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia na posiedzeniu Rady Pedagogicznej,
4) może występować razem z radą rodziców do dyrektora przedszkola z wnioskiem o powołanie rady przedszkola,
5) może występować z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole, o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub do dyrektora przedszkola z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu,
6) przejmuje obowiązki rady przedszkola w przypadku nie powołania jej,
7) swoje stanowisko reprezentuje w trzech formach-uchwały, wniosku, opinii,
8) ustala regulamin swojej działalności,
9) posiedzenia rad pedagogicznych są protokołowane w odrębnym zeszycie.
10) nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i pracowników Przedszkola.
§9
1. Rada Rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców wychowanków.
2. Kompetencje Rady Rodziców określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy.
3. W skład Rady Rodziców wchodzi po trzech przedstawicieli z każdego oddziału, wybranych w drodze tajnego głosowania w trakcie zebrania rodziców wychowanków danego oddziału.
4. Uchwały i decyzje Rady Rodziców są jawne, umieszczane na stronach internetowych przedszkola i na tablicy ogłoszeń, z wyłączeniem informacji uznanych za poufne.
5. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, którymi to funduszami wspiera działalność Statutową przedszkola.
6. Rada Rodziców w szczególności:
1) może występować do Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi różnych spraw przedszkola (np. w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zajęć dodatkowych itp.),
2) może współuczestniczyć w bieżącym i perspektywicznym planowaniu pracy przedszkola, podejmując działania mające na celu realizację zadań Statutowych przedszkola,
3) pomagać w doskonaleniu organizacji pracy przedszkola (np. współudział w organizacji zajęć dodatkowych),
4) pomagać w organizowaniu działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w domu, przedszkolu i środowisku lokalnym,
5) uczestniczy w pracach Komisji Konkursowej wyłaniającej kandydatów na stanowisko dyrektora,
6) ustala razem z dyrektorem wysokość stawki żywieniowej w oparciu o odrębne przepisy szczegółowe,
7) może występować wspólnie z Radą Pedagogiczną z wnioskiem do dyrektora przedszkola o powołanie Rady Przedszkola.
7. Rada Rodziców działa w oparciu o regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Przedszkola.
§10
1. Organy Przedszkola zobowiązane są do współpracy i współdziałania na zasadach partnerstwa, tak aby:
1) gwarantować każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą przez:
a) wzajemne kierowanie do siebie wniosków, opinii, stanowisk dotyczących spraw przedszkola,
b) spotykanie się przedstawicieli tych organów w celu uzgodnienia kierunków działania w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania przedszkola oraz dokonania podsumowania tej współpracy,
2) zapewnić bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach przez:
a) wzajemne zapraszanie na swoje spotkania przedstawicieli innych organów,
b) informowanie o podejmowanych działaniach, decyzjach, wnioskach, opiniach na tablicy „ogłoszeń bieżących" dla rodziców.
§11
Spory między organami Przedszkola rozstrzygane są w drodze negocjacji pomiędzy Dyrektorem Przedszkola, przedstawicielem Rady Pedagogicznej i przewodniczącym Rady Rodziców. Jeżeli rozwiązanie sporu nie satysfakcjonuje zainteresowane strony, mogą one zwrócić się o rozwiązanie problemu do organu prowadzącego placówkę .
Rozdział 3.
Organizacja Przedszkola
§12
1. Szczegółową organizację wychowania i nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Przedszkola opracowany przez Dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzany jest przez Organ Prowadzący zgodnie z odrębnymi przepisami. W arkuszu organizacyjnym określa się w szczególności :
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
3) ogólna liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
2. Organizację pracy Przedszkola określa „Ramowy rozkład dnia” ustalony przez dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej zgodnie z oczekiwaniami rodziców, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny.
3. Na podstawie „Ramowego rozkładu dnia aktywności dziecka i nauczyciela”, nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§13
1. Przedszkole jest czynne w roku szkolnym trwającym od l września danego roku do 31 sierpnia roku następnego. Termin przerwy wakacyjnej ustalony przez Urząd Miasta i Gminy Pobiedziska na wniosek dyrektora.
2. Przedszkole jest czynne pięć dni w tygodniu - od poniedziałku do piątku,
3. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora Przedszkola, zgodnie z zapotrzebowaniem środowiska:
1) Przedszkole jest czynne od 600do 1700 ,
2) realizacja Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w czasie codziennych zajęć, w wymiarze co najmniej 5 godzin dziennie,
3) w Przedszkolu można utworzyć grupy wspomagające rozwój dziecka.
4. W okresie przerw świątecznych, ferii letnich i zimowych, wynikających z aktualnego kalendarza roku szkolnego, dyrektor ma prawo, z powodów ekonomicznych, uruchomić grupy dyżurujące, jeśli liczba dzieci biorących udział w zajęciach jest większa niż 10.
5. W okresie absencji nauczycieli Dyrektor Przedszkola może podjąć decyzję o dzieleniu grup dziecięcych.
§14
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Dyrektor Przedszkola może wyrazić zgodę na przyjęcie dziecka, które ukończyło 2,5 roku. Przyjęcie dziecka uzależnione jest m.in. od stopnia jego gotowości do pobytu w grupie rówieśniczej w Przedszkolu.
4. Rekrutacja dzieci odbywa się corocznie. Terminy zapisów dziecka do przedszkola podawane są do publicznej wiadomości na stronie internetowej przedszkola, poprzez ogłoszenia na terenie gminy.
5. W przypadku, gdy liczba kandydatów do Przedszkola przekracza liczbę miejsc, Dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców powołuje Społeczną Komisję ds. Rekrutacji w składzie: Dyrektor Przedszkola jako przewodniczący, przewodniczący Rady Rodziców – jako członek, dwóch przedstawicieli Rady Pedagogicznej – jako członkowie. Komisja ustala zasady i kryteria rekrutacji, z uwzględnieniem pierwszeństwa dla dzieci:
1) 6 i 5 letnich,
2) matek (ojców) samotnych,
3) matek (ojców) inwalidów I i II grupy,
4) rodzin nauczycielskich,
5) z rodzin zastępczych,
6) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
7) już uczęszczającym do przedszkola i ich rodzeństwu,
8) rodziców obojga pracujących - zapisane na całodzienny pobyt,
6. Decyzje Komisji są protokołowane, dokumentacja łącznie z kartami zgłoszenia dziecka do przedszkola jest przechowywana w archiwum Przedszkola. Protokół powinien zawierać skład i listę obecności członków komisji oraz wykazy dzieci przyjętych i nie przyjętych do przedszkola na nowy rok szkolny z umotywowaniem decyzji.
7. Na podstawie wniosków rozpatrzonych negatywnie w zasadniczej rekrutacji, tworzona jest lista dzieci oczekujących na zwalniające się miejsce w ciągu roku szkolnego.
8. W ciągu roku szkolnego, jeżeli są wolne miejsca, wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola rozpatruje Dyrektor Przedszkola i wicedyrektor Przedszkola.
9. Zasady zapisu dziecka do Przedszkola:
1) W wyznaczonym przez Dyrektora terminie do Przedszkola przychodzi rodzic z zapisywanym dzieckiem przedkładając odpowiednie dokumenty: Dowód Osobisty rodzica i książeczkę Zdrowia Dziecka,
2) W czasie zapisu:
a) przeprowadzony jest wstępny wywiad z rodzicem i dzieckiem, odnotowany w Karcie Zapisu Dziecka do Przedszkola,
b) Rodzice otrzymują pełne informacje dotyczące metod, form pracy z dzieckiem, odpłatności za przedszkole, organizacji pracy przedszkola, otrzymują folder Przedszkola,
c) Rodzic otrzymuje Ankietę Dziecka Zapisywanego do Przedszkola, którą po wypełnieniu w okresie miesiąca od jej otrzymania, zwraca do Przedszkola,
d) dziecko ma możliwość pobytu w sali zabaw dzieci w zbliżonym wieku,
e) przedszkole może zorganizować „dni otwarte”.
§15
1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3. Przedszkole posiada warunki lokalowe do działania 5 oddziałów.
4. W przedszkolu może działać oddział integracyjny zgodnie z § 18 niniejszego Statutu.
§16
1. Praca edukacyjna prowadzona jest zgodnie z obowiązującą Podstawą Programową i przyjętym uchwałą Rady Pedagogicznej do realizacji Programem Wychowania w Przedszkolu.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
3. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w Przedszkolu prowadzi się zajęcia dodatkowe.(np. rytmika, j. angielski, mini tenis itp.)
4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, zajęć rewalidacyjnych,
powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lata — około 15 min.
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 min.
5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy
§17
1. Dyrektor Przedszkola powierza każdy oddział nauczycielom, których ilość w oddziale zależna jest od czasu pracy oddziału lub przyjętych dodatkowo zadań.
1) w oddziałach pobytu 7 godzinnego – l - 2 nauczycieli,
2) w oddziałach pobytu całodziennego – 2 lub więcej nauczycieli,
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by nauczyciel prowadził swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
1) Dyrektor Przedszkola może podjąć decyzję o zmianie nauczyciela w danej grupie na prośbę nauczyciela zawierającą pisemne uzasadnienie oraz z własnej inicjatywy, na skutek zaniedbania przez nauczyciela obowiązków, braku kompetencji lub umiejętności kierowania grupą dzieci, a także na uzasadniony pisemnie wniosek rodziców danej grupy (przynajmniej 50% podpisów osób wnioskujących),
2) podjęcie decyzji przez dyrektora o zmianie nauczyciela w danej grupie winno być poprzedzone dokładną analizą przedstawionych zarzutów oraz rozmową wyjaśniającą z osobami zainteresowanymi daną sprawą.
§18
1. W Przedszkolu może funkcjonować oddział integracyjny, którego celem jest umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym zdobywania wiedzy i umiejętności na miarę swoich możliwości, w warunkach współdziałania i współpracy z rówieśnikami.
2. Dla każdego dziecka niepełnosprawnego tworzy się, na podstawie przeprowadzonej obserwacji i diagnozy pedagogicznej, Indywidualne Programy Edukacyjne mające na celu jak najlepsze wspomaganie rozwoju dziecka z uwzględnieniem stopnia i rodzaju jego niepełnosprawności.
3. W oddziale integracyjnym pracuje jednocześnie dwoje nauczycieli, ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym. Nauczyciele współpracują ze sobą w zakresie realizacji programu edukacyjnego, tak aby nauczanie dzieci w grupie integracyjnej było skuteczne i efektywne oraz pozwalało na odniesienie przez dziecko sukcesu na miarę swoich możliwości.
4. Nabór dzieci do oddziału integracyjnego odbywa się na ogólnych zasadach i oparty jest na pełnej dobrowolności i akceptacji idei integracji przez rodziców dzieci.
5. Dzieci niepełnosprawne przyjmowane są do oddziału integracyjnego na podstawie orzeczenia kwalifikacyjnego.
6. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
§19
1. Opłaty za świadczenia w Przedszkolu ustala Rada Miejska w Pobiedziskach.
2. Zasady i stawki opłat za zajęcia dodatkowe określa corocznie Dyrektor Przedszkola.
3. Przedszkole przyjmuje darowizny od osób fizycznych i prawnych, które są przeznaczane na Statutową działalność.
§20
1.Zasady odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu:
1. Usługi świadczone przez przedszkole w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U z 2009 r. Nr 4 poz. 17 z późniejszymi zmianami) są realizowane bezpłatnie.
2. Bezpłatną podstawą programową objęty jest pobyt dzieci w wymiarze 5 godzin dziennie, przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 13.00 Świadczenia, w wymiarze powyżej 5 godzin dziennie (wykraczające poza podstawę programową), są odpłatne i obejmują następujące świadczenia i usługi opiekuńczo-wychowawcze,tj.:
-Pracę indywidualną z dzieckiem, realizowaną według przeprowadzanych każdego roku diagnoz, rozwijającą zainteresowania i uzdolnienia dziecka w zakresie manipulacyjnym, konstrukcyjnym, tematycznym, dydaktycznym i inne,
-Zajęcie artystyczne, tj. plastyczne, wokalne, taneczne, teatralne i inne, rozwijające twórcze uzdolnienia dzieci,
-Gry i zabawy ruchowe, w salach i na placu zabaw, wspomagające rozwój fizyczny dziecka, wyrównujące poziom rozwoju ruchowego, zgodnie z diagnozami przeprowadzanymi każdego roku, np. kinezjologia edukacyjna, metoda Dobrego Startu Bogdanowicz, edukacji gimnastyczno-rytmiczna A. M. Kniessów,
-Zabawy badawcze, zajęcia interaktywne, rozwijające zainteresowania otaczającym światem,
-Zabawy tematyczne wspomagające rozwój emocjonalny i społeczny dziecka, np. zajęcia parateatralne, metoda Mandala, muzykoterapia, i inne.
3. Świadczenia płatne wymienione w p.2 liczone są procentowo od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 października 2002r o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2000 poz.1679 z późniejszymi zmianami) ogłaszanego w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów na dany rok kalendarzowy.
4. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu poza czas przekraczający realizację podstawy programowej wynosi:
1) Za 1 godzinę 0,36 % minimalnego wynagrodzenia za pracę,
2) Za 2 godzinę 0,15 % minimalnego wynagrodzenia za pracę,
3) Za 3 godzinę 0,08 % minimalnego wynagrodzenia za pracę,
4) Za 4 i każdą następną godzinę 0,04 % minimalnego wynagrodzenia za pracę.
3. W przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza rodzeństwo, opłaty o których mowa w ust. 1wynoszą 50% kwoty – za drugie dziecko i każde następne dziecko.
5. Wyliczone kwoty zaokrągla się do pełnych złotych.
6.W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu opłata, o której mowa w § 3 ust. 2, podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu w miesiącu następnym po miesiącu, w którym dziecko było nieobecne, o każdy dzień absencji w miesiącu poprzednim.
7.Zakres realizowanych przez przedszkole świadczeń, oraz zasady odpłatności za te świadczenia określi umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy dyrektorem przedszkola, szkoły lub punktu przedszkolnego a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
8.Opłata, o której mowa w p.4 nie obejmuje kosztów żywienia, które zostaną ustalone przez dyrektora przedszkola, szkoły i punktów przedszkolnych na podstawie kalkulacji bez zysku.
9.Wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola na podstawie sporządzonej kalkulacji kosztów produktów żywnościowych do przygotowania posiłków, uwzględniającej normy żywieniowe.
11. Opłaty wnosi się miesięcznie w terminie ustalonym przez dyrektora jednostki.
12. Rodzic jest zobowiązany również do pokrywania w całości rocznej składki za obowiązkowe ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.
13.Opłaty w Przedszkolu wnoszone są z „góry” za dany miesiąc
14.Dzieci w przedszkolu mogą korzystać z 3 posiłków (śniadania, obiadu i podwieczorku)
15. Rodzice w całości pokrywają koszty żywienia dzieci w przedszkolu.
§21
1. Dyrektor Przedszkola może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci korzystających z posiłków w Przedszkolu, wówczas gdy zaległość w opłatach wynosi jeden miesiąc.
2. W przypadku nieuregulowania należności za dany miesiąc w wyznaczonym terminie, rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują „monit przypominający” .
3. „Monit ostateczny” będący wezwaniem do natychmiastowego uregulowania zaległości, ze wskazaniem ostatecznego terminu, rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują po miesiącu od powstania zaległości.
4. Po wyznaczonym terminie Dyrektor Przedszkola zgodnie z §21 ust. 1 dokonuje skreślenia dziecka z listy dzieci korzystających z posiłków.
§22
1. Z wyżywienia w Przedszkolu mogą korzystać pracownicy, wnosząc opłatę w wysokości stawki ustalonej w przedszkolu.
Rozdział 4.
Prawa i obowiązki wychowanków, rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§23
1. Wychowankowie przedszkola mają prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego Statutu.
2. Dzieci uczęszczające do Przedszkola mają prawo do:
1)zabawy, nauki, odpoczynku i szczęśliwego dorastania,
2) wypowiadania bez obaw własnych przemyśleń, poglądów, przekonań,
3)wysłuchania w sprawach ich dotyczących,
4)opieki medycznej, jeżeli takiej potrzebują,
5)ochrony przed złem, szczególnie przed złym traktowaniem, biciem i okrucieństwem,
6)nie ujawniania tajemnic, jeśli nie chcą,
7)wychowywania i kochania przez obojga rodziców, nawet jeśli nie mieszkają razem.
3. Prawa dziecka są realizowane w szczególności przez właściwe organizowanie procesu edukacyjnego zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej w odniesieniu do zapewnienia:
1) odpowiedniego oświetlenia pomieszczeń, w których dziecko uczy, bawi się i działa,
2) wyposażenia sal zajęć w odpowiedni sprzęt, zabawki i pomoce dydaktyczne,
3) zapewnienia dziecku odpowiedniej ilości „świeżego powietrza" przez systematyczne wietrzenie pomieszczeń, organizowanie zajęć na placu zabaw,
4) zapewnienia możliwości odpoczynku i relaksu w ciągu dnia,
5) ustalenia odpowiednio harmonogramu zajęć uwzględniającego naprzemienne rozłożenie w czasie zajęć o różnych rodzajach aktywności dzieci- aktywności umysłowej i fizycznej,
6) dostosowania czasu trwania zajęć do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i jego zainteresowań,
7) poznanie potrzeb indywidualnych dziecka,
8) tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb wychowanków, biologicznych i psychicznych takich jak: potrzeba bezpieczeństwa, uznania kontaktu emocjonalnego przez ciągłe otaczanie dziecka szczególną troską i opieką ze strony nauczyciela i innych pracowników przedszkola,
9) uznawanie indywidualności dziecka przez akceptowanie go takim jakim ono jest-jego wyglądu, poglądów, przekonań, przemyśleń,
10) stopniowanie wymagań wobec dzieci,
11) tworzenie warunków dla rozwoju zainteresowań, predyspozycji, talentów dziecka i udzielania pomocy kompensacyjno-korekcyjnej dziecku,
12) wytwarzanie miłego, życzliwego, pogodnego, pozbawionego nerwowości nastroju podczas zajęć i zabaw,
13) natychmiastowe reagowanie i zapewnienie dziecku przez pracowników przedszkola ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej, gdy zostaną tylko zauważone zagrożenia ze strony rówieśników, rodziców i innych osób dorosłych z otoczenia dziecka.
§24
1. Dyrektor Przedszkola na wniosek wychowawcy lub decyzją własną może wystąpić o pomoc materialną w formie pieniężnej lub rzeczowej dla dziecka do właściwego dla jego miejsca zamieszkania Ośrodka Pomocy Społecznej,
2. O udzielenie pomocy może zwrócić się osobiście do Ośrodka Pomocy Społecznej rodzic lub opiekun dziecka, Dyrektor Przedszkola jest zobowiązany w tym przypadku do udzielenia wszechstronnej informacji rodzicom lub pomocy w załatwieniu sprawy,
3. Jednorazowej pomocy materialnej może udzielić na wniosek zainteresowanego rodzica, nauczyciela, dyrektora przedszkola, Rada Rodziców z własnych środków finansowych lub organizowanych „akcji na rzecz dziecka będącego w potrzebie".
§25
1. Rodzice mają prawo do:
1) uznania ich prymatu jako „pierwszych wychowawców swojego dziecka”
2) wsparcia ze strony Przedszkola w razie problemów wychowawczych,
3) dostępu do informacji dotyczących kształcenia i wychowania ich dzieci znajomości zadań wynikających z planu pracy przedszkola i miesięcznych planów edukacyjnych,
4) rzetelnej informacji o swoim dziecku, jego postępach i zachowaniu,
5) uczestniczenia w spotkaniach z nauczycielem
6) wspierania Przedszkola różnymi formami działalności.
7) zapoznania się z podstawowymi dokumentami Przedszkola,
8) partnerskiego współdziałania, poprzez swoich przedstawicieli, z organami Przedszkola.
2. Rodzice mają obowiązek:
1) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności i nie zaniedbywać ich,
2) poświęcać swój czas i uwagę na rozwój dzieci, tak, aby wzmacniać wysiłki Przedszkola skierowane na wszechstronną edukację dziecka,
3) w przypadku dzieci 6-letnich dbać o regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia, informować wychowawcę o przyczynach nieobecności dziecka na zajęciach,
4) przestrzegania niniejszego Statutu oraz zasad zawartych w Umowie dotyczącej świadczenia usług edukacyjnych z zakresu wychowania przedszkolnego,
5) przyprowadzania do przedszkola dzieci w dobrej kondycji zdrowotnej,
6) systematycznej współpracy z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych wspomagających rozwój dziecka,
7) pokrywania kosztów związanych z ubezpieczeniem grupowym dzieci oraz kosztów pobytu dziecka w Przedszkolu,
8) informowania nauczycieli i Dyrektora o sprawach mających wpływ na zachowanie dziecka.
§26
1. Podstawowe zasady obowiązujące wszystkich pracowników Przedszkola:
1) przestrzegać przepisów regulaminu pracy, zasad bhp i przepisów p.poż.,
2) dbać o dobro Przedszkola i jego mienie,
3) zachować w tajemnicy informacji, które mogą narażać pracodawcę na szkodę,
4) przestrzegać zasad współżycia społecznego,
5) rzetelnie i efektywnie wykonywać pracę,
6) poddawać się kontrolnym badaniom lekarskim,
7) rozpoczynać prace zgodnie z harmonogramem oraz przestrzegać ustalonego czasu pracy.
2. Szczegółowy zakres zadań księgowej, kucharki, woźnej oddziałowej, pomocy nauczyciela, sprzątaczki, konserwatora znajduje się w dokumentach kadrowych.
§27
1. Nauczyciele mają prawo do:
1) szacunku ze strony wszystkich osób- dorosłych jak i wychowanków,
2) wolności głoszenia własnych poglądów, nie naruszających godności innych osób,
3) współdecydowania o wyborze programu wychowania przedszkolnego,
4) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
5) stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
6) korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora Przedszkola oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
2. Nauczyciele mają obowiązek:
1) traktowania wychowanków z szacunkiem i życzliwością, szanowanie indywidualności każdego z dzieci,
2) dbania o bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu w Przedszkolu i poza jego budynkiem w trakcie spacerów i wycieczek zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) stosowania w swojej pracy edukacyjnej wymagań przyjętych w programach obowiązujących w placówce,
4) udziału w zebraniach Rady Pedagogicznej z zachowaniem jej tajemnicy,
5) współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
6) uwzględniania prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z planów edukacyjnych,
7) informowania rodziców o zachowaniu i postępach dzieci,
8) realizowania zadań Przedszkola,
9) tworzenia warunków wspomagających rozwój dziecka, ich zdolności i zainteresowań poprzez wzbogacanie swego warsztatu pracy,
10) brania czynnego udziału w zajęciach muzycznych przy współudziale z prowadzącym i wspomaganie dzieci wymagających pomocy,
11) współpracy z nauczycielem pracującym razem w oddziale,
12) samokształcenia poprzez udział w zajęciach koleżeńskich, udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie wykładów, warsztatów, seminariów,
13) dbania o powierzony sprzęt i zabawki, codziennego przygotowywania się do wszystkich form zajęć,
14) wykonywania zadań powierzonych przez dyrektora Przedszkola, a wynikających z prawidłowego funkcjonowania placówki,
15) prowadzenia dokumentacji pedagogicznej dotyczącej oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami, a w szczególności: dziennik zajęć, zeszyt obserwacji i pracy indywidualnej z dzieckiem, miesięczne plany edukacyjne, plany i protokoły z zebrań z rodzicami, notatki ze spotkań indywidualnych z rodzicami, dokumentację świadczącą o współpracy z PPP, OPS itp.,
16) prowadzenia obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie oraz zabezpieczenie indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania jej,
17) współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
3. Zakres zadań nauczyciela — logopedy:
1) prowadzenie badań logopedycznych kwalifikujących dzieci do terapii logopedycznej,
2) prowadzenie grupowej i indywidualnej terapii logopedycznej,
3) współpraca z rodzicami dzieci prowadzonych logopedycznie,
4) współpraca z nauczycielem prowadzącym dziecko podlegające terapii logopedycznej w oddziale,
5) prowadzenie obowiązującej dokumentacji ustalonej odrębnymi przepisami,
6) wykonywanie obowiązkowych badań lekarskich.
§28
1. Formy współdziałania z rodzicami:
1) dwa razy w roku zebrania ogólne z rodzicami,
2) zajęcia otwarte dla rodziców zgodnie z przyjętym Rocznym Kalendarzem,
3) popularyzacja wiedzy psychologiczno-pedagogicznej wśród rodziców w każdej grupie wiekowej, zgodnie z kalendarzem pracy na dany rok szkolny i planem pracy Przedszkola,
4) spotkania indywidualne nauczycieli z rodzicami dotyczące zachowania i rozwoju ich dzieci.
Rozdział 5.
Przepisy końcowe.
§29
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Postanowienie niniejszego Statutu dotyczą:
1) Organów Przedszkola
2) Nauczycieli i innych pracowników
3) Rodziców i wychowanków
§30
1. Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2. Rada Pedagogiczna Przedszkola w Pomarzanowicach uchwalą z dnia 27.09.2012 r przyjęła treść niniejszego Statutu.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Niezapominajka w Pomarzanowicach